I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, August 23, 2010

Mencipta Masa Depan



Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk kawan-kawan semua...

Post kali ini agak 'skema' sedikit kerana lebih kepada perkongsian ilmu dan pendapat yang cuba saya sampaikan dan menjadi tatapan untuk anda semua.

'Mencipta Masa Depan' memang mudah terlintas maksud turutan perkataan tersebut di dalam minda kita. Namun adakah ia sama dengan pemikiran orang lain? Sudah tentu ianya berbeza dan sering bercanggah antara satu sama lain. Dalam pada itu sebenarnya telah wujud persamaan antara perbezaan pemikiran tadi. Walau bagaimanapun mungkin anda boleh bersetuju dengan saya sekiranya saya mengatakan maksud yang sebenar bagi perkataan-perkataan tersebut adalah dengan satu perkataan iaitu cita-cita.

Cita-cita membawa maksud harapan dan impian yang cuba direalitikan oleh setiap insan yang bergelar manusia pada masa hadapan. Ada bermacam cita-cita yang boleh kita impikan. Doktor, guru, arkitek, usahawan berjaya, kerani, dan banyak lagi pekerjaan yang boleh dikaitkan dengan cita-cita. Namun begitu, ada juga manusia yang bercita-cita sesuatu perkara yang negatif contohnya merompak, melepak, menganggur, menyemak tepi kaki lima, kutu rayau, berpoya-poya, raja judi, perogol dan sebagainya. Semua yang disenaraikan ini adalah berkaitan dengan cita-cita makhluk yang bergelar manusia.

Disebabkan cita-citalah yang telah mempengaruhi seseorang manusia itu belajar. Sebagai contoh, seseorang itu hendak menjadi seorang guru. Walau bagaimanapun, untuk menjadi seorang guru mesti memiliki sekurang-kurangnya ijazah sarjana muda. Untuk memeliki ijazah sarjana muda pula mesti masuk ke universiti terlebih dahulu. Dan untuk masuk ke universiti, seseorang itu perlu menghabiskan pelajarannya di peringkat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK). Dan begitulah selanjutnya sehinggalah ke peringkat tadika lagi. 

Sememangnya ada turutan tersebut dalam meniti kehidupan. Namun, adakah turutan itu rasa 'kelazatannya'? Kelazatan di sini bermaksud sejauhmana kita berusaha menempuh hidup yang diimpikan itu. Sesungguhnya impian tidak semestinya tercapai. Namun ia tidak mustahil untuk dicapai. Hanya fikiran yang menentukan keberjayaan kita memperoleh apa yang kita inginkan pada masa depan. 

Di dalam liku-liku hidup ini, berusahalah mengikut landasan dan keperluan yang betul. Bukan sahaja kita memperoleh impian yang sekian lama kita simpan, kita juga akan memperoleh kenikmatan dan juga kebahagiaan didalam hidup ini. Namun, sebagai manusia sudah pasti ada yang membataskannya. Pastikan ia mengikut landasan syariat yang betul dan tidak menyeleweng supaya hidup bermasyarakat sentiasa dalam keadaan sembang dan harmoni senantiasa. Insya-ALLAH...

Sememangnya ada kekurangan di sini kerana saya cuma menggunakan pemikiran secara spontan dalam menghasilakan artikel ini. Sebenarnya, di sini saya cuma ingin berlatih dan belajar untuk memantapkan diri dari segi penghasilan artikel-artikel atau karya-karya dalam pelbagai bentuk termasuklah karya berbentuk ilmiah, umum, jenaka, kerohanian dan sebagainya. Sehubungan dengan itu, sekiranya ada pendapat atau komen, boleh diajukan kepada saya dalam ruangan komen supaya saya boleh meningkatkan lagi skil dalam menghasilkan karya-karya bermutu.

Sekian.


Ikhlas daripada

HM Production

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklaneka...(",)