I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, November 8, 2010

Kenapa Aku Dijadikan Begini?




'Kepala batu!' Perkataan itulah yang sering aku dengari hampir setiap hari. Tidak kiralah siapa yang mendengarnya, ahli keluargaku dan juga termasuklah saudara-mara ku, di mana jua mereka berada, pasti akan mendengar perkataa-perkataan yang cuba dikaitkan dengan 'batu'. 'Batu bata', 'jambu batu', batu kerikil', batu permata', malah ade juga yang mengaitkan batu dengan jerawat. Ada ke patut? Oh, manusia. Kenapa jadi seperti itu? Entahlah, aku pun tidak mengerti...

Perkataan-perkataan seperti itu selalu diucapkan oleh makhluk bergelar 'manusia'. Mungkin mereka berbuat demikian kerana merujuk kepada kekerasan tubuh badanku yang sentiasa kaku membisu. Tapi, mengapa aku dijadikan sebegitu rupa? Mengapa mereka menggunakan perumpamaan aku sebagai bahan ucapan mereka? Aku bukan bernyawa, apatah lagi untuk bergerak. Berkata-kata pun aku tidak tahu bagaimana. Hanya suara hati yang boleh aku lontarkan.

         
          
Kenapa aku dijadikan begini. Sudahlah tidak bernyawa, berkata-kata pun tidak mampu. Selalu juga aku fikirkan perkara ini. Berfikir dan terus berfikir. Makhluk ciptaan yang lain seperti manusia, haiwan dan tumbuhan masing-masing bernyawa, membiak dan memerlukan makanan. Tapi aku? Aku juga makhluk juga, ciptaan Tuhan. Tapi, mengapa aku tidak sama sifatnya dengan mereka-mereka yang boleh tumbuh membiak? Sedangkan aku? Hanya kaku seribu bahasa membatu di situ dan bergerak apabila disepak.

Walau bagaimanapun, apabila aku fikir, fikir dan terus berfikir mengenai asal-usul kejadian ku ini, aku merasakan ada hikmah disebaliknya. Aku tidak kisah, kerana aku ada Allah. Allah sahajalah tempat aku mengadu kerana setiap kata-kata hatiku ini pasti didengari Allah. Boleh dikatakan kata-kata hatiku ini selalu berzikir dan sentiasa mensyukuri dengan nikmat yang melimpah-ruah kepada ku. Aku juga memohon keampunan untuk umat manusia yang beriman dan bertaqwa kepada-Nya. Amar makruf, nahi munkar. Allah sahajalah yang selalu menemaniku. Bukan diriku sahaja, malah semua mahkluk yang ada di muka bumi ini sentiasa ditemani oleh Allah.

Walaupun aku dijadikan begini, aku tahu aku ada banyak kelebihan dan kegunaannya. Aku juga sentiasa beranggap bahawa setiap mahkluk di muka bumi ini ada kelebihan dan kekurangannya masing-masing dan saling memerlukan antara satu sama lain. Keadaan itu sebenarnya untuk mereka saling melengkapi dalam memastikan sistem yang terdapat dalam masyarakat manusia mahupun ekosistem alam menjadi seimbang dan saling berhubungan antara satu sama lain.

Aku bersyukur kerana aku tak bergerak. Aku tahu, jika aku bergerak, pasti disuatu masa nanti aku tersilap langkah. Allah pasti murka. Aku bersyukur kerana aku tak berkata-kata. Aku tahu jika aku berkata-kata, sudah tentu aku tidak akan terlepas dari mengumpat, menghina, cerca-mencerca, dan sebagainya walaupun hanya sekelumit. Aku takut, nanti Allah murka dan akan menjauhi dari diriku. Susah pula untuk kata hati ini didengari-Nya nanti. Aku bersyukur kerana aku tidak dikurniakan akal, kerana aku takut jika aku mempunyai akal nanti, aku akan cuba gunakannya untuk mengkhianati makhluk-mahkluk lain. Pasti Allah akan terus-terusan menjauhi dari diriku. Pati aku akan sedih lalu berasa tidak berguna lagi...




Aku tetap bersyukur kerana aku dijadikan sebagai sebiji batu...


Nukilan Daripada

Mohd Nur Syufaat Bin Jamiran
Ahli Sosiologi Desa
HM Production

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklaneka...(",)