I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, October 13, 2011

IMPIAN HIDUP SAYA



Assalamualaikum sahabat, kawan, teman dan taulan sekalian. Gambaran di atas sudah cukup untuk menerangkan tentang apa yang dimaksudkan dengan perkataan "IMPIAN". Impian boleh ditafsirkan sebagai keinginan manusia untuk memuaskan kehidupan. Sebagai contoh, gambaran di atas sebenarnya adalah impian saya sendiri. Saya ada keinginan yang besar yang mungkin sekarang di luar batasan kemampuan saya. Namun ianya tidak mustahil sekiranya saya bergerak seiring dengan "matlamat" saya iaitu untuk mencapai kejayaan di dunia mahupun di akhirat (Insya-ALLAH).

Dari pandangan kasar, manusia pada hari ini sememangnya mempunyai satu keinginan yang besar yang sebenarnya di luar kemampuan mereka sendiri. Justeru, tidak hairanlah sekiranya ada akhbar menjadikan isu "41 Muflis Setiap Hari" sebagai tajuk utama akhbar berkenaan. Kajian menunjukkan bahawa golongan muda masa kini sememangnya mempunyai keinginan dan kehendak yang tinggi sedangkan mereka tidak mempunyai kemampuan. Gemar bergaya. Itulah kunci hidup kebanyakan mereka (mungkin termasuk saya). Walau bagaimanapun istilah "Biar papa asal bergaya" sebenarnya sedikit sebanyak mendorong budaya tersebut. Biarlah kita guna fikiran yang waras dahulu. Tukarkan istilah tersebut kepada "Biar KAYA dulu, Barulah BERGAYA". Kan lebih MANTOP bunyinya.

Dalam kehidupan saya sendiri, matlamat adalah arah tuju hidup kita. Ibarat jalan yang terbentang luas tetapi kita hanya ikut arah yang ditunjukkan sahaja nescaya kita pasti tidak aan tersesat. Ibarat satu kata-kata hikmat yang pernah saya baca melalui salah satu majalah keagamaan, "Jika sesat dihujung jalan, baliklah ke pangkal jalan. Tetapi jika jalan sudah benar, namun pelbagai masalah menghalang, janganlah berpatah balik, teruskan perjalanan!" Kata-kata tersebut sudah cuup membuatkan saya sedar akan pentingnya satu matlamat kehidupan. Seperti saya, matlamat saya adalah untuk mendapat KEJAYAAN DI DUNIA DAN DI AKHIRAT. Ia bertepatan dengan impian saya yang telah saya gambar dan senaraikan seperti di atas. 

Semoga ALLAH S.WT. memberkati segala usaha yang saya lakukan untuk mencapai impian dan matlamat saya dan tidak memesongkan hatiku ini yang mudah terpesong dari menurut jalan-MU....

Subhanallah...

Disediakan oleh :

Mohd Nur Syufaat
Antropologi dan Sosiologi
Universiti Kebangsaan Malaysia

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklaneka...(",)