I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, March 25, 2012

Ketakselamatan Makanan

Sumber : Google.com
Ketakselamatan makanan merujuk kepada suatu yang terhad atau ketidakpastian tentang kewujudan makanan yang cukup dan selamat atau kemampuan untuk mendapatkan makanan dalam cara yang dibenarkan oleh sosial. Hal ini bermakna, ianya boleh dijelaskan lagi dengan beberapa aspek iaitu makanan tidak cukup, kekurangan zat makanan, kuantiti pengambilan makanan dan juga keracunan makanan. Keempat-empat aspek ini memperihalkan tentang bagaimana seseorang manusia itu boleh dikategorikan sebagai sipemakan makanan yang tidak selamat. 

Dari aspek makanan yang tidak cukup, ianya dapat digambarkan dengan melihat contoh di mana terdapat sesebuah masyarakat yang hidup dalam kemiskinan, kemunduran, dan sebagainya mudah dijangkiti penyakit. Punca utama berlakunya hal seperti ini adalah menerusi makanannya. Adakah makanan mereka mencukupi untuk menampung semua orang? Dan apabila makanan tidak mencukupi, adakah ianya selamat untuk dimakan kerana mungkin makanan tersebut dicatu dan disimpan terlalu lama. Keadaan seperti ini jelas boleh menyebabkan ketakselamatan makanan. 

Sumber : Google.com

Selain itu, ketakselamatan makanan juga melibatkan aspek kekurangan zat makanan. Makanan yang sihat merupakan makanan yang cukup zat dan berkhasiat. Seeorang itu boleh terkena penyakit sekiranya pengamalan makanan yang sihat dan berzat tidak diamalkan. Hal ini kerana, sistem badan manusia memerlukan zat dan protein di samping vitamin sebagai penguat dan pelengkap kepada badan. Zat, protein dan juga vitamin akan hanya diperolehi dengan pemakanan. Sistem amalan yang sihat boleh dilihat dari piramid makanan yang sedia menunjukkan bagaimana pengambilan makanan yang betul dan tidak menjejaskan kesihatan tubuh badan. Piramid makanan juga mampu mengelak daripada ketakselamatan makanan. 

Sumber : Google.com
Hal ini berbeza dengan aspek kuantiti makanan. Kuantiti makanan merujuk kepada berapa banyak seseorang itu mengambil makanan. Pengambilan makanan dalam kuantiti yang sederhana adalah boleh dikategorikan sebagai selamat. Jika kuantiti makanan yang diambil terlalu kurang, ia akan menyebabkan pelbagai masalah kesihatan seperti sakit kusta, kekurusan yang melampau dan sebagainya. Ia juga boleh dikategorikan sebagai ketakselamatan makanan. Hal ini juga berlaku apabila seseorang individu itu mengambil makanan secara berlebihan. Ia juga mampu menyebabkan masalah kesihatan seperti masalah obesiti, kegemukan, kencing manis, darah tinggi dan sebagainya. Hal ini juga boleh dikatakan sebagai ketakselamatan makanan. 

Dari aspek keracunan makanan pula, ia dapat dilihat melalui pencemaran yang berlaku ke atas makanan tersebut. Makanan boleh tercemar apabila kandungan makanan tersebut mengandungi bakteria dan juga virus yang berbahaya akibat daripada makanan yang terdedah dengan serangga, pencampuran makanan dengan bahan2 kimia yang tidak sepatutnya dan sebagainya. Makanan yang telah tercemar ini apabila dimakan akan menyebabkan sistem tubuh sipemakan akan terganggu dan juga boleh membunuh imunisasi badan yang tidak mampu mempertahankan tubuh daripada terkena penyakit. Seseorang itu akan dikesan mengalami keracunan makanan apabila muntah-muntah, cirit-birit, demam secara tiba-tiba, lemah sendi, kulit kemerah-merahan dan sebagainya. Dengan ini makanan yang tercemar atau keracunan makanan sememangnya tidak dapat disangkal lagi, tergolong dalam golongan ketakselamataan makanan.

Disediakan oleh :

Mohd Nur Syufaat Bin Jamiran
Antropologi dan Sosiologi
Universiti Kebangsaan Malaysia

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklaneka...(",)