I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, March 29, 2012

Penari Tiang dihukum RM25

Sumber : Google.com
Hari ini, 29 Mac 2012, sedang kecoh mengenai berita sensasi di atas. Tidak kira di media cetak mahupun di media elektronik termasuk laman sosial, blog dan sebagainya. Ramai yang memberikan pendapat dan pandangan yang masing-masing ternyata berbeza. Ada yang mencemuh, ada yang mengata dan tidak kurang juga memberi nasihat kepada pihak yang berkenaan.

Dalam Islam sememangnya memandang jijik segala perlakuan yang sia-sia seperti 'menari di tiang' seperti ini. Lebih-lebih lagi mereka ini terdiri daripada golongan wanita dan  mendedahkan aurat. Mereka bukan sahaja mendedahkan aurat, malah turut juga beraksi ghairah di hadapan penonton-penontonnya yang kebanyakannya lelaki. Memang itulah resam dunia masa kini. Tiada lagi rasa malu dan segan untuk menunjukkan betapa dirinya itu adalah dirinya sendiri yang kononnya tidak hipokrit. Bukan sahaja di Malaysia, malah di seluruh dunia.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 21 Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil 1955 yang mengenakan hukuman denda tidak lebih RM25 atau penjara maksimum 14 hari jika sabit kesalahan. Mereka adalah tertuduh beragama Islam yang pertama di Negeri Sembilan disabitkan kesalahan melakukan tarian tiang di bawah akta tersebut. Hanya membayar RM25 atau dipenjara 14 hari, ramai yang mengatakan bahawa hukuman yang diberikan adalah tidak wajar dan tidak akan mampu memberikan ketiga-tiga mahkluk yang bergelar perempuan itu suatu kesedaran. Hanya RM25 dan penjara 14 hari. Itu sememangnya langsung tidak wajar untuk memberi pengajaran kepada mereka dan kepada seluruh umat manusia.

Walaupun begitu sedar atau tidak sedar, hukuman tersebut telah mencelikkan mata masyarakat manusia akan perlakuan yang sumbang tersebut. Kebanyakan daripada masyarakat mula jijik dengan aktiviti negatif dan sia-sia itu dengan memandang rendah si pelakunya serendah-rendahnya. Secara psikologinya, mereka yang tidak bersetuju dengan hukuman ini akan menyebarkan isu ini dengan cara tertentu dan akhirnya akan meresap masuk ke dalam masyarakat sedikit demi sedikit. Alangkah indahnya sekiranya seluruh rakyat Malaysia memandang jijik dan keji aktiviti tdak bermoral tersebut. Hanya dengan hukuman RM25.

Bukan itu sahaja, hukuman RM 25 juga sebenarnya telah menjadikan ketiga-tiga perempuan tersebut merasakan diri mereka sangat rendah martabatnya. Ya, dengan nilai RM25, memang itulah yang layak baginya. Semoga mereka dan masyarakat mampu menilainya sebagai satu jumlah yang sama dengan harga diri terutamanya seorang perempuan apabila melakukan kegiatan yang memalukan itu.

Sumber : Google.com

RM 25 juga menunjukkan bahawa nilai yang sama sahaja dari segi hukuman. Tidak kira ianya beratus ribu sekalipun, ia sebenarnya sama sahaja. Persoalan di sini adalah, insafkah mereka yang menerima hukuman itu? Dengan hukuman beratus ribu, adakah ianya mampu mengubah mereka ke jalan yang lurus? Mungkin ya. Tetapi adakah benar-benar berkesan? Wallahualam...Berbalik semula kepada hati mereka sendiri.

RM25, nilai yang sedikit bagi kita untuk tindakan mereka yang sungguh memalukan masyarakat terutamanya mereka yang beragama Islam. Walau bagaimanapun, yakinlah dengan azab Allah SWT. Mereka boleh terlepas dengan hukuman dunia yang 'ringan' ini. Pastinya Allah tidak akan melepaskannya daripada menerima hukuman yang penuh azab di akhirat kelak.

Jadilah seorang umat yang taat menurut segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Semoga dengan kes ini mampu membuka minda kita dan seterusnya menjadi iktibar buat kita sesama umat Islam supaya sentiasa berhati-hati dalam setiap perlakuan kita di dunia yang fana ini.

Sumber : Google.com


Sesungguhnya, sebaik-baik perhiasan dunia itu adalah wanita solehah...

Disediakan Oleh :

Mohd Nur Syufaat 
Antropologi dan Sosiologi
Universiti Kebangsaan Malaysia


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklaneka...(",)