I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, August 8, 2012

Ramadhan, Muhasabah Dan Matlamat

Sumber : google.com
 Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada anda semua. Belum terlambat untuk saya ucapkan Selamat Menjalani Ibadah Puasa di bulan Ramadhan ini. Alhamdulillah, kini umat Islam sudah berada di pertengahan bulan Ramadhan al-Mubarak. Semoga kita semua sentiasa berada dalam lindungan dan limpahan rahmat dari Allah S.W.T.

Dalam hidup kita di dunia ini sememangnya banyak cabaran dan dugaan. Menjadi insan yang 'terbaik' itu adalah matlamat wajib bagi kita. Namun perspektifnya berbeza antara satu sama lain. Untuk itu, muhasabah diri adalah perkara yang penting untuk kita sama-sama nilai 'siapa diri kita untuk diri sendiri' dan 'siapa diri kita untuk orang lain'. Ini ada adalah bagi melahirkan rasa insaf dan rendah diri serta sentiasa mensyukuri segala nikmat tidak terhingga yang dikurniakan dari-Nya.

Sesungguhnya, dalam bulan Ramadhan inilah platform terbaik untuk setiap umat Islam bermuhasabah diri di samping menjalani ibadah puasa dan beramal dengan sepenuh hati bagi memperoleh keredhaan-Nya. Jika dinilai balik apakah matlamat utama kita di dunia dan diakhirat sebenarnya adalah untuk mendapat 'pelukan' rahmat dan kasih sayang dari Allah untuk di tempatkan dalam kalangan orang-orang yang soleh dan solehah yang sudah tentu dijanjikan syurga Firdaus.

Justeru, marilah kita bersama bermunajat memohon kemaafan dan sentiasa membasahi bibir dengan puji-pujian kepada Allah S.A.W. Salam Ramadhan al-Mubarak dan tak lupa juga Salam Lebaran Aidilfitri untuk semua.

Sumber : google.com
Disediakan oleh :
Mohd Nur Syufaat
Antropologi dan Sosiologi
Universiti Kebangsaan Malaysia

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklaneka...(",)